הרב חיים אמסלם - מבט לעתיד הגיור והיהדות

הדפסת המאמר

הרב חיים אמסלם, אב בית דין אהבת הגר

בימים אלו לקראת חג השבועות חגם של הגרים חובה עלינו לתת את הדעת על מצבו העגום של הגיור בארץ ובתפוצות, ולחשוב על האתגרים העומדים לפתחנו, בנושא הקריטי של נושא הגיור והזהות היהודית.

ידוע לכל כי יש כיום בישראל מעל 400 אלף אזרחי ישראל שהם ממוצא יהודי ובהגדרה "זרע ישראל" שאינם יהודים על פי ההלכה, מדובר בכאלו שהם זכאי חוק השבות, שאביהם או סבם היה יהודי או שנכנסו בקשר נישואים עם יהודי, מרביתם הגיעו מארצות ברית המועצות לשעבר, אך בשנים האחרונות אנו עדים לכך שישנם רבים באותו המעמד שמגיעים מארצות הברית, צרפת ומדינות נוספות.

אותם זרע ישראל חיים בישראל כאזרחים שווים לכל דבר, לומדים במוסדות החינוך השונים, משרתים בצה"ל, לומדים למודים גבוהים ומתערים בחברה, המציאות מראה שרבים מהם מכירים ופוגשים יהודים (מכל המגזרים כולל דתיים וחרדיים) מבקשים לבוא איתם בקשרי נישואין, דבר היוצר כאן בארץ בעיה חמורה של התבוללות.

מעבר לכך ישנם מאות אלפים בעולם שהם צאצאי יהודים ממגורשי ספרד "בני אנוסים" גם הם זועקים את זעקת זרע ישראל אנו, ללא מענה.

לצערנו מדיניות הגיור המחמירה הנקוטה בארץ, מונעת כל פיתרון לבעיה ולמעשה רק מחריפה אותה. הבוץ שנזרק על עגלת הגיור בכל הזדמנות, גורם לרבים מצאצאי היהודים הללו להתרחק מרצון להצטרף לעם היהודי ולהתגייר, ולסלוד ממגע עם הרבנות, מכוני הגיור ובתי הדין.

המדיניות הנוכחית לא מאפשרת פתרון לסוגיה הנפיצה, מן הראוי היה שמנהיגי מדינת ישראל יתעשתו במהרה וישנו כיוון, כי אם לא נציע גיור ציוני הלכתי וממלכתי, בשיטה מקרבת ומקלה כפי שנהגו גדולי הפוסקים בכל הדורות, המצב רק ילך וידרדר, יותר ויותר אנשים ילכו ויתרחקו משירותי הדת, מנישואין עם יהודים, נישואין כדת משה וישראל, ואחוזי ההתבוללות יגדלו, ונאבד מאות אלפים אם לא מיליונים מהיהדות. כי כל מה שנעשה בארץ בעניין הזה משפיע ישירות על הקהילות בעולם, ואם לנו בארץ יש על כל פנים מדינה, וזהות, ומסורתיות יהודית במרחב הכללי, בחו"ל זו טרגדיה וקטסטרופה לעמינו.

אין ספק כי בוצעה מעין "השתלטות עוינת" על ההלכה והפסיקה. רבני בית המדרש הישן שהכירו את מסורת הפסיקה המקרבת בעניין הגיור, חלפו להם, במקומם הגיעו רבנים חדשים בעלי השקפות שונות, היונקים דעתם מהרוח החרדית המקצינה, כך הדבר בארץ וגם בחו"ל, הרבנות הראשית לישראל, מזמן כבר אינה "לישראל" אלא לקידום הרוח החרדית, בין אם היא חובשת כיפה שחורה או סרוגה הדבר היינו הך.

בנוסף ארגונים הנושאים שמות מפוצצים שכביכול ענינם לשמור על היהדות וההלכה, כל עיסוקם הוא אך ורק לתקוע מקלות בגלגלי הגיור, ואפילו מערך הגיור של מדינת ישראל, לעיתים נדמה שכל מגמתו להמעיט בגיור, ורק כשבאמת אין לו ברירה הוא מגייר.

ממשלות ישראל אינם מבינות את העניין הקריטי, ואינם יכולות לעשות הרבה, כי הם משותקות עקב היותם שבויות ולפותות בידי המפלגות אשר הגיור לצנינים בעיניהם.

תפקידינו ותפקיד הרבנים הרואים עין בעין את הדברים, הוא להתמיד בשליחות הקדושה הזו, להמשיך ולזעוק בכל אתר ואתר, כי בנפשנו הדבר.

אני קורא למחמירים ולקיצוניים, פקחו עיניים וראו! יש כאן טרגדיה לעם היהודי, ועלינו לאמץ בשעת חירום זו את הדרך ההלכתית שתציל את העם משמד רוחני, התבוללות ניכור ופילוג.

כי בדורנו המחמיר בגיור מקל בהתבוללות.

 

המאמר פורסם גם בעיתון מעריב, 27.5.2020

פנייה מהירה

פנייה מהירה

לחץ כדי לסגור חלונית טופס צור קשר מהיר